2024. február 11-15 között két spanyol pedagógust láthattunk vendégül intézményünkben, a Nyíregyházi Apáczai Csere János Általános Iskola és AMI-ban, ahová több, mint kétezer kilométerről, Almeriából, az IES ALBAIDA Középiskolából utaztak el, hogy Erasmus+ szakmai látogatás keretében megismerhessék intézményünk profilját, tanítási módszereit és pedagógusait.
Mindemellett szakmai információkat és interdiszciplináris tudásanyagot szerezhettek a vízfenntarthatósági témához kapcsolódó Felső- Tisza-Vidéki Vízügyi igazgatóságnál a több évtizedekre visszamenő ár-belvizek és szárazság okairól, azok kezelési módjáról. Lehetőséget kaptunk továbbá a Magyar-Ukrán Távmérő rendszer tanulmányozására, amellyel nem csak a folyók vízszintjének emelkedését, de szennyezettségi fokát is előre tudják jelezni.
Megtekintettük a Tisza-Túr árapasztó tározót, melynek jelentős szerepe van a vízpótlásban és a térség vízháztartásának egyensúlyban tartásában. Szatmárcseke és Tiszakóród felé is ellátogattunk, ahol a sokszor nagyon magas vízállású Tisza miatt a Túr folyó vizét néhány méter magas, úgynevezett bukógáton keresztül engedik a Tiszába.
Utunk utolsó állomása volt az ipartörténeti szempontból egyedülálló, XVIII. század végén épült Túristvándi vízimalom, amely a három alulcsapós vízikerekével egész Közép-Európában ritkaságszámba megy.
Az öreg Túrból vízmintát is vettünk, melyet az eddig gyűjtött törökországi vízmintáinkkal együtt bevizsgáltattunk a Nyírségvíz Zrt. 1.sz Szennyvíztisztító telepének laboratóriumában.
A Digitális Tudásközpontba is elkalauzoltuk vendégeinket, ahol microbitet programozhattak, illetve Alexia Daudonnal és Leszkoven Beátával podcastot közvetíthettek a Mustárház IITI rádió stúdiójában a tanári szakma nemzetközi kihívásairól, amely a következő linken meghallgatható:
Vendégeink élményekkel, módszertani-és szakmai ötletekkel bővelkedve hagyták el városunkat, ami nem valósulhatott volna meg az intézményünk lelkes, lelkiismeretes és professzionális szervezőtehetségű kollégái- Pásztor Tünde, Viktória Fülöp, Pintye Barbi, Zita Bányai , Popovicsné Fekete Katalin, Alexia Ddn, Angéla Kutasi, Beatrix Rajna, Hajduné Borbás Marianna, Gabriella Fűrész– nélkül.
Nagyon köszönjük és büszkeséggel tölt el minket, hogy egy ilyen távoli középiskolából érkező pedagógusoknak is tudtatok olyan szakmai hozzáállást és új módszertani ötleteket mutatni, amit saját intézményükben is kamatoztatni tudnak és méltán viszik hírét intézményünknek.
Az Erasmus + KA122 program keretében 2023. szeptember 17-24 között mobilitási találkozón vettek részt a Nyíregyházi Apáczai Csere János Általános Iskola és AMI tanárai és diákjai a törökországi Inegöl Doğa Koleji általános-és középiskola szervezésében. A projekttalálkozó minden pontján és helyszínén a régi török időket idézhettük fel és a török életérzésből sem szenvedtünk hiányt, mint ahogy azt Gárdonyi Géza az Egri csillagok című regényében is megírta:
„A rosszkedvű ember mérgezi a levegőt a jelenlétével. Fuss tőle. S minden olyan helyről, ahol rosszkedvűek élnek. Minek lakjunk siralomházban, ha nem vagyunk elítéltek.”
A semmi esetre sem rosszkedvű török projektkoordinátor Hakan Dal kalauzolásával a magyar projekt team felfedezhette az egykori Oszmán és Bizánci birodalom történelmi emlékeit Inegöl, Iznik, Bursa és Istanbul városaiban.
Iznik városában történelmi időutazáson vehettünk részt amikor a 11.századi fajanszművesség gyárainak romjait szemlélhettük meg és a jellegzetes díszes, színes festésű kerámiákban gyönyörködhettünk. Megtekinthettük a niceai Hagia Sophia bizánci templomát amit I. Justinianus császár építtetett a város központjában a 6. században és itt ült össze a második niceai (nikaiai) zsinat.
Bursa városában, a történelmi selyemút utolsó állomásán mehettünk végig, ahol olyan selyemszőnyegek és szöveteket gyártása folyt, amelyek a világ palotáit, különösen az oszmán időszakban a Topkapit díszítették. A vámunióba való belépéssel a több száz selyemszövő gyárat sorra bezárták közel két évszázadnyi időre és csak pár éve nyithatta meg kapuit az Umurbey Selyemgyártó és Design Központ. A gyönyörűbbnél gyönyörűbb selyemsálakat a bursai bazarban tapinthattuk és csodálhattuk meg.
Istanbuli városnézésünk során olyan történelmi és építészeti emlékeket látványával gazdagodhattunk a bizonyos napszakokban felhangzó adzán dallama mellett, mint a Haigha Sophia, a Kék Mecset és a Topkapi Palota, melyet II. Mehmet szultán építtetett a 15. században. A jelenleg múzeumként működő építészeti remekművekben felbecsülhetetlen esztétikai élményt nyújtó porcelán- és üvegedények, oszmán kori öltözékek, fegyverek, miniatúrák, kalligrafikus iratok és ékszerek láthatóak.
Lehetőségünk adódott a majdnem 67 méter Galata –toronyból körpanorámaként megcsodálni a várost és a Boszporuszt. A torony nem csak fontos helytörténeti múzeumként működik de a 17. században az egyik első „repülős” erről a toronyról rugaszkodott el, hogy a saját maga által gyártott szárnyakkal átrepülje a Boszporuszt.
A mi projekt teamünk nem repülve, de hajón átszeltük a Boszporuszt, amely földrajzi csodaként két kontinenshez is tartozik.
Mivel a török Inegöl Doğa Koleji és a francia OGEC Saint Charles Sainte Croix partneriskoláinkkal egy európai színvonalú digitális, angol-és francia nyelvű munkafüzet megalkotásán dolgozunk és projektünk témájának a víz fenntarthatóságát választottuk, így célunk volt a projekttalálkozó során, hogy minél több természeti helyre eljussunk és a könyvhöz anyagot gyűjtsünk. A Trylie Sahir tengerpart, az Uluabat tó, az Oylat vízesés és az Iznik tó élővilágát dokumentáltuk, vizét tanulmányoztuk. A rögzített anyagoból és mintákból növény-és állathatározót készítünk, a hazahozott vízmintákból pedig a víz összetételét és minőségét vizsgáljuk. A közel 50 oldalas munkafüzet iskolánk magyar- francia két tanítási nyelvű osztályaiban is hasznos tananyag lesz a francia nyelvű természetismereti órákon.
Szerencsénk volt az Oylat Gyógyfürdő vezetőjével, Özgür Yıldız úrral is találkozni, akinek a jóvoltából zöld energiaforrásokat ismerhettünk meg és átélhettük az igazi törökfürdő, a hamam élményét és gyógyvizének hatását. Yıldız úr kifejtette, hogy szeretne megismerkedni a Sóstó- Gyógyfürdők Zrt. vízrendszerével is és a jövőben szakmai eszmecserére is nyitott lenne.
Projektünk címe is beszédes: You cannot step into the same river three times (Soha nem léphetsz ugyanabba a folyóba háromszor), utalva a három, török, francia és magyar partnerországokra és azok háromféle kulturális, természeti –és természetvédelmi szemléletmódjára egymás folyóival, tavaival és tengereivel kapcsolatosan, színesítve egymás látásmódját, ismereteit.
Yeşim Bayburt -az egy erdő középen elhelyezkedő- török iskola igazgatónője is örvendetesnek találja a közös projektmunkát, mivel a mi iskolánkhoz hasonlóan az övék is Ökoiskolaként működik és a közös munkánk során a fenntarthatósággal kapcsolatos Jó gyakorlatokat is átvehettünk tőlük, mint az iskolához tartozó mini állatkert és gyógynövény kert.
Leszkoven Beáta
projektkordinátor